Ik heb geen salaris ontvangen, wat nu?
Werknemers hebben veel verschillende motieven om te werken, zoals het leveren van een bijdrage aan de maatschappij en het hebben van sociale contacten. Toch is het ontvangen van salaris voor de meeste werknemers de grootste drijfveer om te werken. Met het ontvangen salaris kunnen immers de vaste lasten, vakanties en hobby’s worden betaald. Wanneer een werkgever het salaris van een werknemer niet (op tijd) betaalt, heeft dat veel impact. Wij begrijpen dit en helpen graag in deze situatie.
Recht op salaris
De Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag bepaalt de ondergrens van het salaris dat een werkgever aan een werknemer moet betalen voor de verrichte werkzaamheden. In de praktijk gebeurt het vaak dat partijen afspreken dat meer dan het minimumloon verschuldigd is. Deze afspraken kunnen mondeling worden gemaakt of schriftelijk, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst, in de CAO of in het personeelshandboek.
De werkgever is verplicht het afgesproken salaris aan de werknemer uit te betalen, ook wanneer de werknemer geen werkzaamheden verricht door bijvoorbeeld ziekte of bedrijfssluiting wegens corona-maatregelen. Een werknemer heeft géén recht op salaris wanneer er een oorzaak is die in redelijkheid voor rekening van de werknemer komt, bijvoorbeeld wanneer de werknemer niet kan werken omdat hij in de gevangenis zit of omdat er een staking is.
Betaaltermijn salaris
In de wet is geregeld dat de werkgever het salaris uiterlijk aan het einde van de kalendermaand dient te betalen aan de werknemer. Partijen mogen daarvan afwijken en in de CAO of arbeidsovereenkomst afspreken dat de werkgever het salaris per week of per 4 weken aan de werknemer uitbetaalt.
Te late betaling salaris
Als een werkgever het salaris te laat betaalt, dan heeft de werknemer vanaf de vierde dag recht op wettelijke verhoging over het te laat betaalde salaris. Deze verhoging is voor de 4de tot en met de 8ste werkdag 5% per dag en daarna 1% voor elke volgende werkdag dat het salaris niet wordt betaald. In de wet staat dat de maximale wettelijke verhoging 50% bedraagt van het salaris dat betaald had moeten worden. In de praktijk matigen rechters dit bedrag vaak tot 10-20%.
Wat te doen bij niet betalen salaris?
Wanneer het salaris niet (volledig) is uitbetaald door de werkgever binnen de afgesproken termijn, dan adviseren we u om daarover eerst zelf contact op te nemen met uw werkgever. Soms is het geen onwil van de werkgever en volgt de betaling alsnog na uw verzoek. Als dit niet het geval is, zullen wij namens u een brief aan de werkgever sturen en proberen afspraken te maken over de (na)betaling van het salaris en de wettelijke verhoging en wettelijke rente, eventueel in termijnen.
Procederen bij de rechter is ons vak. We doen dit graag voor u, maar alleen als het echt niet anders kan. We houden altijd oog voor de arbeidsrelatie tussen partijen.
Meer informatie ontvangen over het niet ontvangen van salaris?
Neem dan gerust contact met ons op via het onderstaande contactformulier:
Wij nemen binnen 24 uur contact met u op. Mocht u ons eerder nodig hebben, bel dan met (058) – 810 02 00.