Fysieke, mentale en technische voorbereiding op het WK
Uitpakken, wassen, inpakken. En door.
Te midden van alle reishectiek heb ik toch even de rust gevonden om voor deze blog te gaan zitten. Zaterdagavond (18 december) ben ik teruggekomen van een trainingskamp in Vilamoura. Ik wist dat ik tweede kerstdag, 26 december, zou vertrekken voor het WK in Argentinië. Maar toen de fysio me gisteren vertelde “Je weet dat dat al volgende week dinsdag is…”, schrok ik eerlijk gezegd wel even. Zo snel al??? Time flies… Gelukkig is de bus met al ons materiaal net teruggekomen van Vilamoura (gelukkig hoefde ik die niet terug te rijden), zodat ik mijn kleding kan wassen en opnieuw kan inpakken. Uitpakken, wassen en weer inpakken. Elke keer weer hetzelfde rondje. Je leest het al – de voorbereiding op een groot toernooi gaat vaak wat hectisch. Zo ook deze keer weer.
Fysieke, mentale en technische voorbereiding op het WK
De voorbereiding van het WK in Argentinië, dat van 5-10 januari plaatsvindt in Mar del Plata in Argentinïe, begon eigenlijk al op de laatste dag van het WK in Scheveningen afgelopen augustus. Het WK verliep niet zoals ik wilde, wat logischerwijs uitkwam op een evaluatie met wat er beter kan. Of eigenlijk moet. Want het is ‘Do or Die’ tijdens het volgende WK: Olympische kwalificatie staat op het spel. Het échte vuur ontbrak vanaf dag 1 in Scheveningen, waardoor mijn resultaten tegenvielen. Je moet 110% scherpte hebben en uit de startblokken vliegen. Na twee ronduit slechte zeildagen heb ik mezelf goed kunnen terugvechten van een 52ste plek naar een 14de plek, maar dit is nog steeds geen resultaat waar ik tevreden mee ben.
In de evaluatie kwam naar voren dat de angst om te falen mij soms zo in de weg zit zodat ik bevries. Dit is een patroon wat ik inmiddels in mijn leven herken. Het was tijd voor actie. Ik word begeleid door sportpsycholoog bij TeamNL die me helpt om patronen te herkennen, mijn gedachten onder controle te kunnen houden en om te kunnen sturen naar positiviteit.
Maar we hebben verder gekeken. Met mijn fysieke coach heb ik mijn programma geoptimaliseerd om fysiek zo sterk mogelijk te zijn voor het WK in Argentinië. We hebben onder andere besloten om niet terug naar huis te vliegen tussen twee zeilkampen in, maar juist een extra fysiek blok met intensieve trainingen te draaien. Zo ben ik na een zeilblok in Marseille direct doorgevlogen naar Lanzarote zodat ik 1,5 week de tijd had om te fietsen en te gymmen voordat het zeilblok begon. Hierdoor had ik minder reistijd en meer tijd en beter weer om mezelf extra te pushen op fysiek vlak.
Tot slot kwam, naast het fysieke en mentale deel, uit de evaluatie naar voren dat het starten beter moet. De dominantie van de start is gewoon heel belangrijk in het topzeilen, zeker in een competitieve klasse zoals de ILCA6. In de trainingsblokken hebben we veel verschillende soorten startoefeningen toegevoegd waardoor zowel mijn vaardigheden als inschattingsvermogen waar ik op de lijn lig beter zijn geworden.
De logistiek – een eeuwig hoofdpijndossier
De voorbereiding van het WK is logistiek ook altijd een complexe exercitie. Tijdens het WK krijgen wij een nieuwe boot en we mogen niet met ons eigen materiaal varen. Onze lijnen, zeilen en helmstok moeten wij meevliegen zodat we die op de nieuwe boot kunnen installeren. Een helmstok is best lang, waardoor het alleen in speciale bagage past. Hierdoor moeten wij altijd extra bagage bijboeken. Overigens voor de niet-zeilers: met de helmstok bestuur je de boot. Ik gebruik een nieuw zeil voor het WK, waar alle benodigde nummers en sponsorstickers in geplakt moeten worden. Dit is niet per se moeilijk maar kost toch altijd wat tijd. Tijd die er niet of nauwelijks is. Normaal gesproken fietsen wij naar de haven op locatie. Voor Argentinië kregen wij te horen dat fietsen, mede vanwege de veiligheid, niet aanbevolen is. Hierdoor is het van belang dat de accommodatie op loopafstand van de haven was. Het is hoogseizoen in de periode dat wij in Mar del Plata zitten en het was daarom nog best een zoektocht om een goed appartement te vinden. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
Ook moet de sportvoeding op tijd besteld zijn, zodat alles op voorraad is op het moment van inpakken. Massage guns, pressure boots en yogamatjes voor herstel zijn belangrijk, wat ook allemaal ingepakt en vervoerd moet worden. Allemaal bij elkaar zorgt dit voor best wel wat bagage en stress met vliegen omdat je hoopt dat alles heel en op tijd aankomt op locatie. Gelukkig is dit niet de eerste keer, en het gezegde “oefening baart kunst’’ klopt zeker in deze situatie.
Voorbereiding op de omgeving
Zeilen vindt niet in een sporthal plaats. En dat betekent dat er ook nog andere factoren een rol spelen, zoals het weer, de wind, de kustlijn, et cetera. En dat is op elke plek waar we varen weer anders. En daar moet je dus ook op voorbereiden. Om maar eens een voorbeeld te noemen: het weer waar wij zeilen in Argentinië kan 28 graden zijn, maar ook plotseling omdraaien naar 15 graden Celsius. Technisch verhaal, maar dit komt door windstromen vanuit de richting van Antarctica. Hierdoor heb ik veel verschillende soorten zeilkleding nodig. Dit betekent dat je je goed in moet lezen en verdiepen in de klimatologische omstandigheden.
Ik voel mij goed en ik ben al een beetje nerveus voor de start van het WK. Ik ga alles geven en kijk uit naar de strijd op het water! Let’s go!